lördag 5 september 2009

Ut på nya vägar


'
Äntligen har jag kommit iväg på den här promenaden som jag har tänkt på länge.
Det skulle vara en dag som jag slutar tidigt och med lagom bra väder.
Igår blev det en sån dag.
Planen var att promenera från Gröndal till Stora Essingen.
Detta innebär att man måste gå över Essingeleden.
Och där uppifrån har man en bedövande utsikt över stan.
'
'
Här syns alla de nybyggda bostäderna i vattenbrynet på Lilla Essingen.
En båtfärd under broarna med båten "Prins Carl Philip".
Det ser otroligt trevligt ut.
Firmafest kanske.
I bakgrunden tronar Västerbron med City och Stadshuset.
'
'
Åt andra hållet en av Essingebroaran, den mellan Stora - och Lilla Essingen.
Bakom den syns Tranebergsbron som går mellan Kungsholmen och Alvik.
'
'
Man tänker nog inte så mycket på hur det är under broarna.
Men jag har upptäckt att det är en helt annan värld än den där uppe.
Riktigt spännade och ibland även riktigt vackert.
Och så blir det ganska läckra bildperspektiv.
Tacksamt att fotografera.
Här är vi under Essingeleden.
'
'
Kyrktornet tillhörande Essinge kyrka.
Jag passerar varje morgon med Tvärbanan och jag ser tornet lite på avstånd.
Ett märkligt torn.
Ser nästan ut som en Minaret pga formen och det har även en liten balkong.
Det är egentligen bara guldkorset i toppen som avslöjar att det inte är så.
'
'
Efter den lilla extra turen upp till kyrkan tog jag vägen över den nya Alviksbron.
Den byggdes för Tvärbanan som invigdes för trafik i januari 2000.
Det blåste rejält igår och det märktes verkligen här uppe.
Det var svårt att fota med det tunga objektivet.
Jag fick gå längst in mot kanten annars hade jag blåst omkull.
'
'

Inga kommentarer: