måndag 9 februari 2009

Fotoläxan

Vi fick som sagt läxor som vi ska klara av under veckan och presentera nästa gång, altså på lördag.
Att fotografera en kompis gick som en dans igår, inte så svårt att fråga någon man känner, en person som dessutom gillar att bli fotograferad.
Sen var det det där med att fotografera någon man inte känner. Kändes lite jobbigt. Men jag tog med kameran och drog iväg ut under lunchen. Det var vackert väder så om nån skulle tacka ja var det utmärkta fotoförhållanden.
Den första person jag frågade tackade ja och det gick som en dans. Jag tog tre kort på henne, en engelsktalande tjej med en blyerts i håret för att hålla det på plats.
Jag tänkte att det här var ju ingen match, men efter flera avböjanden av olika orsaker kändes det lite tungt. Några hade inte tid, ville inte, blev inte bra på bild eller ville inte just idag.
Men så råkade jag på några villiga personer till och jag lyckades till slut få fem olika personer på bild.
Men jag var fortfarande inte riktigt nöjd. Jag har haft i huvudet att jag skulle vilja ta några bilder på en person som står och säljer tidningen Situation Stockholm. Jag har sett samma person på samma stället varje gång jag passerat så jag kände att det var ett säkert kort ifall hon ville. Men var hon där idag? Nej, givetvis inte. Typiskt.
Däremot fick jag syn på enn jättegammal, ganska blek dam som stog i ett hörn iklädd päls och pälsmössa. Hon verkade vänta på någon. Jag gick fram och frågade om jag fick ta några kort på henne och förklarade varför. Hon sa ja. Samtidigt som jag fotade frågade hon om inte vi setts förut. Jag sa att det var mycket möjligt. Hon berättade att hon var sanndrömmare. Jag föreslog att vi kanske setts i en av hennes drömmar. Sen berättade hon att hon också var amatörfotograf. Jag fick mina bilder, tackade och drog vidare hemåt.
'
Jag fick iallafal en bild på brevbärarens bil även om han själv inte ville vara med på bild idag.
'

2 kommentarer:

Angel.Pearls sa...

Kul läsning..bilderna på personerna skulle jag vilja se..Damen med pälsen -blev fotona bra? Jag tycker alltid det är pinigt att fota när folk "stirrar" -vill helst fota "när ingen ser". Fånigt va?!! Kram//Eva

Singeltjejen sa...

haha. vilken söt liten bil. en sådan skulle man ha. =P