torsdag 26 februari 2009

På Söder Mälarstrand

Vid lunchdags dök helt plötsligt och oväntat solen upp. Dom had spått eventuella solchanser men inte så vackert väder som det faktiskt blev.
Tur som en tok ska man ha ibland, för jag slutade dessutom tidigt idag. Fullträff med andra ord.
'
Jag hade redan planerat en långpromenad längs Söder Mälarstrand för att fotografera lite båtar och annat oväntat som eventuellt kunde dyka upp, och solen blev bara en extra bonus.
Och vilken härlig vårkänsla det var. Man kund kända lukten av bränt. Ni vet, den där lukten som kommer från brasor som tänds av trädgårdsägare när dom eldar gammla löv och liknande på våren.
'
Mycket is låg det på fjärden med en och annan vak där man kunde skåda pilska ankor. Rätt så kul att stanna upp och studera dom lite.
Några trädgårdsarbetare som inte är höjdrädda höll på att såga ner grenar högt uppe och piffa till träden inför våren.
'
Många fina bilder blev det på båtar, Stadshuset och annat smått och gott. Promenaden gick vidare via Slussenkarusellen där jag trampade på nåt mjukt, och ve och fasa, när jag tittade ner upptäckte jag att jag hade klampat rakt på en baddare till hundskit. Som tur är finns det fortfarande en och annan snöhög kvar, så jag fick bort eländet från skon.
'
Avslutade promenade i Gamla Stan där jag tog treans buss upp till Fridhemsplan.
'

Båtar med Norr Mälarstrand i bakgrunden.
'

Den här honan var uppvaktad av många hannar men hon verkade måttligt intresserad
'
Trädgårdsmästare som inte verkar särskild höjdrädd.
'

Stadshuset och några av stans alla byggkranar.
'

Två trevliga parkeringsvakter som glatt ställde upp när jag frågade om dom ville vara med på bild.
'

Under T-banebron mellan Slussen och Gamla Stan.
'

Målat el-skåp utanför Postmuseum i Gamla Stan
'

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nån trädgårdsmästare blir jag aldrig! Allt vad växter heter dör hos mig :)

Roligt med p-vakterna, det var annorlunda :)

Nej, där kan man snacka om SKITjobb, haha!

Angel.Pearls sa...

Härliga Stockholmsbilder -tack!Fin helg//Eva

Anonym sa...

Vad glad jag blir av alla byggnadskranar! Någon som har jobb i alla fall! Kram