lördag 2 oktober 2010

Bistro Latin


'
Äntligen.
Sjätte gången jag är i Aix men första gången på Bistro Latin.
Har tänkt på det så många gånger men aldrig blivit av.
Det är ju egentligen en restaurent man besöker på kvällen.
Men dom har även öppet vid lunch.
Eftersom jag inte är ute på kvällarna så passade jag på idag efter marknaden.
.

'
Ett litet, mysigt ställe med några få bord.
Några fler bord en trappa ner.
Ser lyxigt ut med vita dukar och tygservietter.
.

'
Förrätten var en terrin av musslor och spenat med saffranssås.
Otroligt gott.
Jag åt riktigt sakta och njöt av varje tugga.
'

'
Huvudrätten var ett lammspett med vitlökssmör.
Köttet smälte i munnen.
Så mört.
Och det smakade himmelskt gott.
.

'
Efterrätten var en traditionell creme brulé.
Helt perfekt.
Till maten tog jag ett glas Saint Ser Rouge, Cuvée Prestige.
Efter att jag ätit tog jag ett glas vitt, Chateau Beaupré, och satt kvar ett tag.
'
Dom bakar även sitt eget bröd.
Det var en upplevelse också.
Tyvärr finns inte brödet till försäljning.
'

'

Inga kommentarer: