onsdag 13 oktober 2010

Dyraste kaffet


'
En latte för 71:-
Det är ju alldeles för dyrt.
Men det var vad min latte kostade mig idag.
'
Hade knallat runt på stan i höstkylan.
Tagit massa Stockholmsbilder.
Kände att jag ville ha nåt varmt att dricka.
Mindes den goda varma chokladen som dom har på Sundbergs Konditori på Järntorget i Gamla Stan.
Medan jag stod i kön och väntade ändrade jag mig.
Bakelserna såg så frestande ut.
En cheesecake skulle sitta fint.
Men det fick bli latte istället för varm choklad.
Man måste ju tänka på kalorierna.
Kom ihåg att betala med rikskuponger.
Jag har så många och måste göra mig av med dom innan årsskiftet.
Expediten satte fram tallriken med kakan på en bricka.
Jag tog några servietter och tänkte snappa åt mig ett bord innan det blev upptaget.
Allt medan baristan fixade kaffet.
Hittade ett bord och skulle ställa ner brickan.
Då händer det.
Tallriken glider sakta av brickan.
Jag hinner inte rädda den.
Tallriken i bitar på golvet.
Kakan trillar ner på soffan och geggar ner.
Tjejen i köket kommer och gör rent.
Jag hämtar mitt kaffe.
Får inget erbjudande om ny bakelse.
Jag ville inte hellre fråga.
Det var ju jag som klantade.
Lite skämmigt.
Så jag satt där med min latte.
'
Det blev alltså en dyr läxa.
Någon där uppe tyckte nog att jag inte skulle trycka i mig denna kaloribomb.
Jag har ju skött mi bra sen jag kom hem från semestern.
Synd att börja förstöra det så här på en gång.
Diciplin.
Karaktär.
Skärpning.
'

Inga kommentarer: