torsdag 7 oktober 2010

Nya upplopp


''
Återigen är det studentuppror på gatorna i Aix.
Jag skrev om det förra året också.
I år var det en annan orsak till upproret.
Nu handlar det om pensionerna.
Dom försitter inga chanser att ställa till med bråk.
Om dom vet vad det handlar om är tveksamt.
Men det verkar vara stor underhållning att slänga ut papperskorgar på gatorna och tända eld på dom.
Mest spännande är det ju mitt i morgonens rusningstrafik.
Vi diskuterade detta fenomen i klassen idag.
Och lärarinnan berättade att detta har pågått varje år i oktober de senaste 15 åren.
Tydligen uppviglas dom av vuxna syndikalister som sedan står på sidan om och tittar på som anonyma åskådare.
Det var förmodligen en sån som tilltalade mig i morse när jag fotograferade.
Han undrade varför och tyckte inte att jag skulle göra det.
Men jag sa att jag var turist och att det var ett event att fotografera.
'

'

Inga kommentarer: