tisdag 12 oktober 2010

Kanske vinter redan?


'
Just den här dagen för 18 år sedan kom det 10-15 cm snö i Stockholm.
Den låg dessutom kvar i över en vecka.
Varför kommer jag nu ihåg det?
Jo, det beror på att jag skulle flyga till Cypern på semester.
Skulle träffa syrran där nere och hon flög från Oslo.
På Arlanda blev det stoooora förseningar.
Avisningar av planen tog tid.
Man blev överraskad av snöstormen och var inte beredd.
Det fanns endast en maskin för detta endamål på Arlanda just då.
Och inte fick vi lämna planet.
Därför att man var tvungen att start ganska snart efter avisningen.
Syrrans plan och vårt plan skulle landa på Cypern ungefär samtidigt.
När hon kom till sitt hotell frågade hon om planet från Arlanda också hade kommit.
Hon fick besked om att det inte hade startat än p.g a. snöstorm i Stockholm.
Hon troddde ju givetvis först att dom skämtade eftersom dom hade haft kanonväder i Oslo.
Men hon förstod snart att det var på riktigt.
När jag så småningom kom ner visade jag upp bilden jag hade tagit på morgonen.
På den tiden fanns inte digitalt men jag hade en kamera som tog bild och framkallade direkt.
Kanske ni kommer ihåg hur fotot kom ut och sen kunde man titta hur bilden sakta blev synlig.
Minns inte vad tekniken och kameran kallades.
'
Kollade alldeles nyss på väderrapporten.
Nu är det vinter på gång.
Kanske lite tveksamt om det blir snö.
Men det ska bli kallt.
Riktigt kallt.
Temperaturen ska sjunka några grader varje dag.
Och till helgen skulle den sjunka ned mot 5-6 minusgrader.
Det kommer att bita i ordentligt.
Särskilt som man kunde gå i T-shirt för bara några dar sen.
Inte här då förståss.
Men där jag var.
'

Inga kommentarer: