onsdag 6 oktober 2010

På Hammam


'
Madame 2 berättade för mig när jag bodde hos henne att hon brukade gå på Hammam då och då.
Hon beskrev hur det var och det lät inte så frestande.
Men hon lyckades övertala mig att hänga med.
Vi pratade på telefon igår och bokade en tid idag på eftermiddan.
Jag var hemma hos henne kl 14 med en handuk och ett par extra trosor eftersom jag inte hade någon bikini med mig.
Vi åker iväg till Hammam Le Hoggar inte så långt härifrån.
Vid disken står en tuff dam inlindad i ett tunt tyg och tar emot.
Hon verkar ganska trevlig.
Madame frågar vad jag vill ha och säger att jag tar det samma som henne.
Vi får en kopp med svartsåpa (ser ut som grönsåpa fast mörkbrun).
Och en kopp med stenar (som blev lera när dom lades i blöt).
Vi betalar 19€ var.
Eftersom jag intre har en gnuggvante måste jag köpa en sån.
Kostar 7€ till.
Men den kan man ju använda fler gånger.
Vi klär av oss och går in i hammamen.
Där är det jättevarmt.
Var inte riktigt beredd på det.
Madame hade bara beskrivit masserandet.
Och jag som inte gillar värme.
Men det var bara att härda ut.
Vi tog med oss en liten pall och satte oss vid var sitt handfat som var på golvnivå och började ösa på oss vatten.
Så var det dags att gnida in svartsåpan.
Satt med den ett tag.
Trodde jag skulle bli masserad med den.
Men den är bara till för att öppna porerna.
Så den sköljde vi av oss.
Började ta kallare och kallare vatten.
Det var som sagt varmt där inne.
Så kom då massörskan in.
Upp på britsen.
Stenhårt, rakt på kaklet.
Hon satte på sig gnuggvanten jag köpt och började massera.
Hårt, jättehårt.
Aj,aj va ont det gjorde.
Först baksidan, enda ner till fötterna samt armarna.
Så vända runt halvvägs för att massera ena sidan.
Så framsidan och slutligen andra sidan.
Sen satte jag mig upp och hon tog även ett tag över ansiktet.
Kändes som hon slet av huden.
Och det var faktiskt det hon gjorde.
Gamla hudceller.
Trodde inte det var möjligt att få bort så mycket skit.
Och jag som duschar varje dag.
Helt otroligt.
Efteråt skulle jag massera in leran.
Gnida in den i ansikte och på överkroppen.
Sedan en skön dusch.
Vi var nu klara.
Dags att torka sig och klä på sig igen.
Men viken skön känsla efteråt.
Huden var alldeles röd och känndes som en persika.
Behövde inte ens smörja in mig efteråt.
Vi åkte tillbaka och Madame bjöd mig på en svalkande iste hemma hos henne.
Det här ska vi göra om nästa år när jag kommer ner.
Ska se om det finns nåt liknande i Stockholm.
Det var rena tortyren.
Men väl värt det nu så här efteråt.
'

Inga kommentarer: