söndag 10 oktober 2010

Hemresan


'
Trist att resa iväg.
Samtidigt som det är skönt att komma hem.
Resdagen är alltid den jobbigaste.
Buss från Aix till Marseille.
Klev av oturligt nog lite för tidigt med bussen så jag fick gå lite extra med mitt tunga bagage.
Dessutom var incheckningen på en annan treminal än jag är van vid.
Det genererade ytterligare en promenad.
Jag var fullständigt genomsvettig när jag kom fram.
Det var riktigt sommarvarmt igår och jag hade ju klätt mig för kallare klimat.
Även om jackan och halsduken låg i handbagaget.
Träffade på en dam från skolan som heter K, en pensionär som skulle med samma plan från Marseille.
Men hon skulle vidare till Göteborge efter Amsterdam.
Vi checkade in tillsamman eftersom hon var lite osäker.
Snabbt gick det.
Lika snabbt genom säkerhetskontrollen.
Köpte mig en macka, kaffe och dricka.
Jag hade ingen lust för frukost på morgonen.
Jeg måste ändå återigen imponeras av KLM.
Dom är så precisa.
Dessutom landade vi 30 minuter innan i Amsterdam.
'
Däremot råkade vi ut för en luftgrop.
Bara helt plötsligt.
Utan förvarning med sakakningar och liknande.
Bara pang-bom.
Och vi hade precis fått in mat och dricka på borden.
Och det gick som det gick.
Kaffe över hela ärmen på min tröja som givetvis var vit.
K's kaffekopp trillade omkull och ner på golvet över väskor, skor och byxor.
Så det var en och annan ombord som blev ganska blöta.
Alla hade dock ännu inte fått sitt.
'


Schiphol är enorm.
Så för att ta sig från en terminal till en annan är det långt att gå.
Jag hade tagit farväl av K eftersom hon skulle åt ett annat håll och fick assistans av en "flygplatsbil".
Jag hittade en vagn och traskade på.
Tur att dom har rullband.
Från terminal B till C.
Skulle till C4.
Knallade runt lite eftesom jag hade gott om tid.
Gick till gaten och det visade sig att dom bytt till en annan gate.
D87.
Och dit var det långt, riktigt långt.
Det tog nog minst en kvart trots rullbanden.
Smidig ombordstigning.
Och planet var i tid.
Jag är så impad.
'

'
Planet mot Stockholm var betydligt större än det från Marseille.
Här skedde all information via skärmar som fälldes ner.
Man kunde följa hela rutten hem.
Och det är riktigt kallt där uppe.
Vi var nere i -61C på det kallaste.
Landade exakt kl 19.
Fick resväskan ganska fort.
För den visste jag garanterat var med planet.
Jag hade faktiskt sett min resväska åka ombord när vi väntade på ombordstigning i Amsterdam.
Flygbussen till St Eriksplan.
Köpte månadskort.
T-banan hem.
Och var hemma strax före nio.
Skönt att få haka av sig den tunga ryggan som nog vägde max vad den får, 12 kg.
'

Inga kommentarer: