söndag 25 oktober 2009

Hemresan


'
Klev upp strax efter kl fyra igår morse.
Hade beställt taxi till kvart över fem.
Resväskan var packad.
Likaså ryggan där jag hade stoppat ner alla tunga grejer som böcker, kamera och PC mm.
Taxin kom i tid och jag var på tågstationen inom fem minuter.
Men stationen var fortfarande stängd.
Det blev till att stå där i ca tio minuter innan dom öppnade.
Man vet ju att det inte är så mysigt kring järnvägsstationer när det är natt, men det var faktiskt helt OK.
Slutligen inne i väntsalen.
Det var 20 minuter till tåget skulle gå.
Gick ut på perongen för att kolla och där stod på skylten att första tåget kl 05.51 skulle gå därifrån.
På den andra perongen längre bort stod ett tåg inne.
Hörde att dom satte igång motorerna.
Jag trodde att det skulle åka ut för att återkomma på perongen intill väntsalen.
Men icke.
Folk gick ut och försvann.
Var tog dom vägen?
Jag gick ut på perongen igen och såg att folk gick trappan upp, passerade bron över spåren och ner på perongen mitt emot där tåget som nyss startat motorerna stod.
Jag ropade över och frågade om det var tåget till Marseille och dom nickade.
Hm, märkligt.
Men jag tog resväsken drog med hissen upp, gick över bron och hissen ner på den andra perongen.
Där var det också skyltat med samma info som på den andra perongen.
Tur att jag kom på att fråga fem minuter innan avgång, annars hade jag väntat och missat tåget.
Men detta är ju Frankrike i ett nötskal.
Kan man krångla till det så gör man gärna det.
'
Tåget gick iallafall i tid och anlände Marseille precis enligt tidtabellen.
När jag köpte biljetten sa säljaren att det var lätt att byta tåg i Marseille och det stämde.
Jag hittade rätt direkt.
Tåget jag skulle vidare med hade uppenbarligen kommit från en annan ort innan för det satt massor av folk i vagnen och sov.
Det var ju fortfarande natt.
Försökte få in resväskan på angiven plats för såna.
Men hur dom tänkte när vagnen byggdes vete katten.
Ingens resväska passade där.
Det var visserligen ingen nybyggd vagn, men ändå.
Hade dom mindre resväskor förr i tiden?
Men jag lyckades klämma in min på en yta längre in i vagnen.
Hittade min plats och satte mig ner.
Det hostades, och snarkades lite varstans i den fullsatta vagnen.
Avgången från Marseille var ocksa precis enligt tidtabellen.
På varje station sen klev det av folk och lika många klev på.
Och varje gång blev det oroligt när de nya passagerana skulle leta upp sina platser.
Platsnumreringarna var ju inte direkt logiska och i mörkret inte så lätt att se.
Återigen, varför göra något enkelt när man hellre kan krångla till det?
Jag var trött som attan, men har alltid svårt att sova när jag reser.
Bomull i huvudet och halvt medvetslös.
Det började ljusna så småningom och vyerna utanför uppvägdes av allt det som inte var så komfortabelt på insidan.
'
Soluppgång över de Provencalska kullarna.
Helt magiskt.
Små byar som klamrar sig fast på toppen av dessa kullar.
Grönskan.
Olivlundarna.
Vingårdarna.
Så småningom längs den Franska rivieran.
Små samhällen med lyxvillor som klättrar på bergssidorna kring Cannes och Antibes.
Man kunde se de snöklädda alperna i fjärran.
Slutligen rullade vi in på tågstationen i Nice bara några få minuter försenade.
På stationen var det knökfullt med folk.
Det var ju början på franskmännens höstlov.
'
Fick tag i en taxi direkt utanför.
Iväg till flygplatsen.
En riktigt trevlig taxishaufför var det också.
Jag hade redan checkat in mig via Internet dagen innan.
Behövde bara lämna in väskan och få en 'tag' till den.
Det gick snabbt och smidigt.
Tyckte väskan vägde ett ton men den gick på "bara" 23.9 kg.
Dom verkar inte vara så noga med övervikten nu för tiden.
Jag brukar alltid ha för mycket men har aldrig betalat.
'
Eftersom jag inte hade ätit frukost eller druckit något så var det dags att få i sig lite.
Priserna på flygplatser är inget att diskutera, det är bara svindyrt.
Men jag var ju tvungen att äta.
Boardingen gick enligt tidtabell.
Flygresan också.
Hamnade bredvid en mycket trevlig och pratglad finlands-svenska som var bosatt på Rivieran och var på väg för att hälsa på släktingar i Finland.
'
Landade i Stockholm 14.30.
Resväskan kom nästan direkt, för en gångs skull.
Flygbussen in till St. Eriksplan.
Köpte månadskort och tog slutligen T-banan hem.
Vägde ryggan när jag var hemma, jag var rätt nyfiken på vikten eftersom jag hade släpat omkring på eländet i ett antal timmar.
11,9 kg
'

'
'

Inga kommentarer: