fredag 16 oktober 2009

Nästan panik


'
Hade vägarna förbi busstationen på hemvägen igår.
Bestämde mig för att fråga när bussen avgår nästa lördag så jag kan vara beredd.
Tidigaste bussen till Nice går vid niotiden från Aix.
Det var absolut inte dom bästa nyheterna jag hört.
Planet går 11.30 från Nice så det finns alltså inte en chans att ta bussen.
Vad göra nu?
Ska jag åka fredag kväll och ta in på hotell i Nice?
Då måste ju det bokas och betalas.
Nej, jag får ta reda på om det finns nån annan utväg.
'
Det konstiga är, att efter de fem gånger som jag varit här i Aix inte hade en aning om att det fanns en tågstation mitt i stan.
Jag har passerat över bron många gånger tidigare men uppenbarligen aldrig tittat neråt.
Killen på busstatiuonen rekommenderade nämligen att jag skulle testa tåget.
'
Sagt och gjort.
Gick ner till tågstationen och ställde mig i kö.
Det tog så där en kvart att vänta bland en massa hostande och snoriga människor.
Man har faktiskt blivit lite nojig på sista tiden.
'
Framme vid luckan fick jag tidtabellen.
Avgång Aix kl 5.51.
Attans tidigt, igen.
Det betyder att jag får ta en taxi upp till stationen.
Byte av tåg i Marseille, där har jag 18 minuter på mig så det är väl ok.
Ankommer Nice 9.28.
Taxi igen till flygplatsen.
Tidsmässigt är det helt axeptabelt förutom att jag måste upp i ottan.
Planet åker sen direkt till Stockholm.
'
Men det här har varit krångligt.
Hade jag vetat det i förväg hade jag gjort som förut.
Jag brukade nämligen åka med Lufthansa och mellanlanda i Tyskland och sedan ankomst Marseille.
Enkelt och smidigt.
Slutligen en kort bussresa upp till Aix.
'
Skälet till att jag ändrademig i år var för att Lufthansabiljetten hade blivit så mycket dyrare.
Därför valde jag SAS istället, direktflyg till Nice.
Men det gjör jag inte igen.
Betalar hellre lite mer för att slippa krångel.
Och om man räknar summa sumarum kanske det inte blev så mycket billigare med SAS iallafall.
'

'
'

Inga kommentarer: